Treci la conținutul principal

Alegeți-vă parfumul după muzică. O legătură inedită, care vă cucerește

24.04.2024

Jana Krajco

Citire timp de 5 minute

Parfumul este acea muzică pe care o ascultăm cu nasul. Cum adică? Dacă ne gândim bine – în ambele cazuri, discutăm despre tonuri și acorduri, dezbatem complexitatea compoziției și separăm debutul, mijlocul și finalul maiestuos. Iar noi am pornit să explorăm și alte conexiuni dintre muzică și parfumuri.

Adulmecați notele

Salve de artificii pe fond de muzică clasică, parfumarea sălilor de cinema în timpul derulării filmului – eforturile de a crea experiențe care conectează simțurile nu reprezintă o noutate. Cu toate acestea, tentativele de a conecta mirosul și auzul au fost puține. Unul dintre pionierii acestui curent este chimistul și parfumierul britanic Septimus Piesse, cel care a care a pus bazele piramidei parfumurilor (conceptul de note de vârf, de mijloc și de bază). În plus, a creat o schemă în care atribuie arome specifice la 24 de note muzicale.

Totul a fost bazat mai degrabă pe intuiție și pe observarea modului în care anumite mirosuri (și tonuri) afectează oamenii. Dar, chiar dacă această gândire nu are nicio legătură cu știința, ar fi păcat să o respingem. Asta deoarece ne atrage atenția asupra faptului că parfumurile și muzica au influență asupra stării noastre de spirit. Tonurile minore par melancolice până la posomorâte, în timp ce tonurile majore sunt optimiste și vesele.

Cu parfumurile este la fel. Parfumurile picante creează o impresie de mister, parfumurile citrice sunt ușoare, jucăușe și vesele, iar parfumurile de trandafiri sunt intime și romantice. La final, totul depinde de cantitate și de compoziție. 

Încercați să rezonați cu notele acestor parfumuri

Cum miroase Sonata lunii?

O tentativă interesantă de a lega muzica de parfumuri este proiectul „Essence in Space”, din anul 2013. În cadrul acestuia, clapele au fost modificate astfel încât fiecare să elibereze, la apăsare, o picătură de parfum într-un flacon. Pentru a vă face o idee – notele joase au fost asociate cu arome lemnoaseorientale și florale, iar cele mai înalte cu ingrediente fresh și acvatice.

Astfel, la finalul spectacolului a putut fi creat un flacon cu un amestec unic, care a oferit șansa de descoperi cum miroase Sonata lunii a lui Beethoven sau Marșul turcesc al lui Mozart. O idee originală? Categoric, da. O dovadă că astfel apar compoziții mai parfumate? Din păcate, nu. 

Muzica clasică și „bangers”

Vreți să aflați o altă asemănare dintre parfumuri și muzică? Citiți mai departe. Până la urmă, succesul, atât cel al parfumurilor, cât și cel al compozițiilor muzicale, depinde de acceptarea publicului. Cu timpul, unele devin clasice, admirate de toate generațiile. Altele devin șlagăre nemuritoare, pe care unii le adoră, iar alții nu le pot suporta. Există însă și hituri a căror popularitate crește vertiginos și pe care, imediat după lansare, le auziți peste tot, constant, toată vara.

Când muzicienii compun parfumuri

Dar gata cu polemica. Există și o legătură directă între muzică și parfumuri – parfumuri concepute de vedetele pop. Și, dacă pe unele le-am dat de mult uitării, multe s-au bucurat nu doar de clipe de glorie, ci și de o poziție respectabilă pe piață. Cel mai bun exemplu este parfumul de mega-succes, Jennifer Lopez Glow by JLo, care a fost lansat în anul 2004, generând vânzări de 300 milioane de dolari într-un singur an. „Jenny from the Block” are, pur și simplu, multiple talente, iar compoziția sa, cu vanilie, iasomie și flori de portocal, este la fel de captivantă ca și melodiile pe care le cântă. 

Încercați parfumurile vedetelor de muzică

Un parfum care a persistat la fel de mult pe piață este și Britney Spears Curious. Acesta a generat vânzări de 100 de milioane de dolari în doar cinci săptămâni, iar popularitatea compoziției sale, cu magnolie, pară, tuberoză și lemn de santal, încă persistă. 

Dar, poate că cel mai mare imperiu al parfumurilor creat de o celebritate o are în spate pe Ariana Grande. Aceasta are deja în palmares nouă parfumuri, care i-au îmbogățit raftul de trofee cu numeroase premii. Și sigur nu este vorba de o simplă întâmplare. Tânăra cântăreață și-a luat parfumurile foarte în serios, apelând la maeștri parfumieri, precum Clement Gavarry sau Jérôme Epinette, care colaborează cu branduri ca Byredo

Ce ziceți, așa-i că legătura dintre muzică și parfumuri este mai mare decât credeați când ați dat clic pe acest articol? Cu totul de acord! Acum mergem să reflectăm cum miroase melodia noastră preferată.